Kunstbloemen: Quickscan LCA

Een jaar lang een boeket kunstbloemen op de balie veroorzaakt 25x minder CO2 uitstoot dan 1 jaar lang een boeket snijbloemen.

In deze QuickScan LCA is een boeket kunstbloemen vergeleken met een boeket snijbloemen*. We hebben daarbij gekozen voor een eenvoudige QuickScan LCA. Een life cycle assessment (LCA) is een complexe analyse waarbij verschillende factoren een invloed hebben. De CO2 voetafdruk van kunstbloemen versus snijbloemen hangt af van verschillende factoren zoals gebruikte grondstoffen, productieprocessen, transport, verpakking en de manier waarop aan het einde van de levensduur met de reststromen omgegaan wordt.

In deze QuickScan is alleen gekeken naar de CO2 voetafdruk, niet naar: watergebruik, land gebruik, milieu impact van chemische middelen (pesticiden, bemesting, bleken, verven), sociale risico's (moderne slavernij, arbeidsrechten, eerlijk loon, veilige werkomstandigheden, etc.).


QuickScan LCA kunst- versus snijbloemen

De productiefase van de kunst versus snijbloemen verschillen niet veel van elkaar. Het verschil tussen beide scenario’s zit vooral in de langere levensduur van de kunstbloemen in vergelijking met verse bloemen. En in het transport; verse bloemen worden veelal per vliegtuig gekoeld getransporteerd.


Scenario 1

Het boeket kunstbloemen (20 bloemen), geleverd door Sil-ka en geproduceerd in Azië, wordt per schip naar Nederland getransporteerd. Het boeket wordt elke 3 maanden vervangen, wat neerkomt op 4 vervangingen per jaar. Voor het transport van het gemiddelde arrangement (van Nijmegen naar Arnhem naar Ede) wordt een huurauto (Renault Traffic) op diesel gebruikt. Het arrangement wordt zorgvuldig ingepakt in noppenfolie, piepschuim, een kartonnen doos, kar en folie. Alle verpakkingsmaterialen worden teruggenomen voor hergebruik, met uitzondering van de folie, die eenmalig wordt gebruikt.

Scenario 2

Het boeket snijbloemen (20 bloemen) bestaat uit een mix van bloemen afkomstig uit Afrika, Zuid-Amerika en Nederland, en wordt gekoeld per vliegtuig naar Nederland getransporteerd. Het boeket wordt elke 14 dagen vervangen, wat neerkomt op 25 vervangingen per jaar. Voor het transport gebruikt een lokale bloemist een brandstofauto. Het boeket wordt ingepakt in folie of papier, waarbij deze verpakkingsmaterialen eenmalig worden gebruikt.

Hier werken we aan

Bloemen van fossiele kunststoffen vervangen door bloemen van gerecyclede of bio-based materialen.

Inzetten van elektrische voertuigen bij bezorgen van boeketten.

Plastic verpakkingen vervangen door bio-based alternatieven met een lange levensduur: piepschuim, noppenfolie en krimpfolie vervangen door hernieuwbare alternatieven.